Selimiye Cami Kubbesi ve Çamlıca Cami Kubbesi

Elvadort

Hectopat
Katılım
17 Şubat 2021
Mesajlar
96
İnternet üzerinden arama yaptığımda Çamlıca Cami Kubbesinin 34 metre olduğu Selimiye Cami Kubbesinin ise 31.30 metre olduğu belirtiliyor. Çamlıca Cami ve Selimiye Cami fotoğraflarını yan yana koyduğumda ise Selimiye Cami'nin Kubbesi daha geniş ve heybetli duruyo iki cami arasında mimari açıdan nasıl farklılıklar var? Aynı durum Ayasofya içinde geçerli Ayasofya Cami kubbesi daha heybetli dururken Çamlıca Cami kubbesi daha küçük duruyor. Bu 34 metre çap en üst kubbe için mi yoksa alt kubbeleri de içeriyor mu anlayamadım. Alt tarafta bulunan taşıyıcıların mimarisi açısından farklılıklar mı var bu kadar büyük kubbeleri taşımak kolay değil.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Hangi fotoğraf veya fotoğraflar?

Selimiye : Yükseklik 43.28 / İç Çap 31.30m
Çamlıca : 72 / 34m

Ayasofya : 55.6 / 31.87 ye 30.86m (tam yuvarlak değil)
Süleymaniye : 48 / 27.5

Mekansal mimari bütünlük; espas ve obje dağılımına bağlı olarak metraj ne olursa olsun görsel ilizyon yaratır. O fotoğraftan, mesleğin gereği ölçüm/çizim/inşaat ile uğraşmıyorsan çözemezsin.

Fotoğraf makinesinin çekim açısı, ışık durumu, objektif tipi ve çekim mm'si de bunları ciddi değiştirir.

Kültürel açıdan bakarsan, kilisede insanı küçük hissettiren ve yaratıcıyla yalnız kalma hissi uyandıran bir yapı topolojisi vardır - örnek olarak camlar ince uzun ve omuz hizasında veya daha yüksekten başlar. Günümüzdeki çoğu cami buna uymasa da - altına market vb şeyler açıldığından veya zemin etütleri betonerme planlarına göre hızlıca yapıldığından - esasında camilerin penceleri ortalama bel hizasında tercih edildi çünkü cami içindeki kişisel iç dünya ve dışındaki dış dünyanın birbirlerinden kopmayan bir bütün olduğunu ifade eder. Yani içeride bulunan kişi dışarıyı, dışarıdaki içeridekini görebilmeliydi.
 
Hangi fotoğraf veya fotoğraflar?

Selimiye : Yükseklik 43.28 / İç Çap 31.30m
Çamlıca : 72 / 34m

Ayasofya : 55.6 / 31.87 ye 30.86m (tam yuvarlak değil)
Süleymaniye : 48 / 27.5

Mekansal mimari bütünlük; espas ve obje dağılımına bağlı olarak metraj ne olursa olsun görsel ilizyon yaratır. O fotoğraftan, mesleğin gereği ölçüm/çizim/inşaat ile uğraşmıyorsan çözemezsin.

Fotoğraf makinesinin çekim açısı, ışık durumu, objektif tipi ve çekim mm'si de bunları ciddi değiştirir.

Kültürel açıdan bakarsan, kilisede insanı küçük hissettiren ve yaratıcıyla yalnız kalma hissi uyandıran bir yapı topolojisi vardır - örnek olarak camlar ince uzun ve omuz hizasında veya daha yüksekten başlar. Günümüzdeki çoğu cami buna uymasa da - altına market vb şeyler açıldığından veya zemin etütleri betonerme planlarına göre hızlıca yapıldığından - esasında camilerin penceleri ortalama bel hizasında tercih edildi çünkü cami içindeki kişisel iç dünya ve dışındaki dış dünyanın birbirlerinden kopmayan bir bütün olduğunu ifade eder. Yani içeride bulunan kişi dışarıyı, dışarıdaki içeridekini görebilmeliydi.
Yükseklik ile orantılı düşünürsek Selimiye Cami'nin kubbesi çok daha iyi mimari ile inşa edilmiş. Çamlıca Cami'de kubbe yüksek ve bunla orantılı olarak kubbe iç çapıda büyük. Fakat Selimiye Cami'ye baktığımızda yükseklik az fakat kubbe iç çapı yüksekliğe oranla daha büyük. Umarım doğru tespit yapmışımdır..
 
Yükseklik ile orantılı düşünürsek Selimiye Cami'nin kubbesi çok daha iyi mimari ile inşa edilmiş. Çamlıca Cami'de kubbe yüksek ve bunla orantılı olarak kubbe iç çapıda büyük. Fakat Selimiye Cami'ye baktığımızda yükseklik az fakat kubbe iç çapı yüksekliğe oranla daha büyük. Umarım doğru tespit yapmışımdır..
Matematik olarak mantığın doğru.

Fotoğraf açısındansa, paylaşmadın ilgili fotoğrafları o yüzden farazi konuşacağım:

Çamlıca camii, büyük bir tepenin neredeyse en üst noktasına konumlandırılmış, etrafındaki her şey ondan daha küçük fakat yapı anlamında hacimsel bir obje yok denecek kadar az, arkada da gökyüzü daha büyük bir alan yaratıyor.

Selimiye ise düz alanda, çevresinde bir boşluktan sonra kendinden küçük hacimsel objelerle (evler) çevrelendiği için her açıdan fotoğrafında göze bütünlüğü daha güçlü geliyor.

Bu iki açıdan, Selimiye > Çamlıca hissiyatı oluşuyor. Ki bence mimari ve mantık olarak da Selimiye çok daha kaliteli, mantıklı ve lezzetli bir sunumdur.
 
Matematik olarak mantığın doğru.

Fotoğraf açısındansa, paylaşmadın ilgili fotoğrafları o yüzden farazi konuşacağım:

Çamlıca camii, büyük bir tepenin neredeyse en üst noktasına konumlandırılmış, etrafındaki her şey ondan daha küçük fakat yapı anlamında hacimsel bir obje yok denecek kadar az, arkada da gökyüzü daha büyük bir alan yaratıyor.

Selimiye ise düz alanda, çevresinde bir boşluktan sonra kendinden küçük hacimsel objelerle (evler) çevrelendiği için her açıdan fotoğrafında göze bütünlüğü daha güçlü geliyor.

Bu iki açıdan, Selimiye > Çamlıca hissiyatı oluşuyor. Ki bence mimari ve mantık olarak da Selimiye çok daha kaliteli, mantıklı ve lezzetli bir sunumdur.
Teşekkürler yardımın için.
 

Geri
Yukarı