State of Play (1 Şubat 2024) sunumunda gösterilen ve duyurulan oyunlar

Artık 8 yıl önce çocukken nasıl bir etki bıraktıysa hâla daha Vertigo vb. yaratıklar görünce içim ürperiyor. Eskisi gibi korkmuyorum ama yine de bir şekilde geriyor.
Böyle kültürel veya mitilojik korku unsularına, karakterlerine oyunlarda, filmlerde ve dizilerde yer vermeleri hoşuma gidiyor. Gerçekten de oyunda aşırı iyi yapılmıştı. Tasarımı, sahnelemeleri içten ürkütmüyor değildi. Hafif gerilim havası da eksik kalmıyordu. 😅 Sözümün arkasındayım. En iyi korku oyunlarından biridir Until Dawn.

Hideo şu 'geldik evde yoktunuz' oyunu yerine aynı bütçeyi yeni bir Metal Gear'a ayırsa oyun piyasasını sallar. Yahu adam öyle bir şey yapıyor ki efsane grafikler var ama oynayış olmayınca havada kalıyor. 2024 de yeni metal Gear oyunu çıkıyor diye gördüm meğer o da remake imiş.
Aslında ben oyun sektöründe yenilikçi tarafındayım. Sürekli AC, Call of Duty gibi serilerin devam oyununu görmektense firmaların yenilik adımlarını atmasını seviyorum. Kendisinin birçok oyunu ortalamanın altı veya ortalama olsa da zamanında Ubisoft yenilikçi senaryolar, oyun deneyimleri denedi. İşte Watch Dogs, The Division gibi. Tabii bunlarla başarılı olamadı. Başarılı olamamasının nedeni fikrin saçmalığından dolayı değil kendi beceriksizliğinin yüzündendi.

Metal Gear Solid serisinin sadece Phantom Pain oyununu oynadım. Deneyimleme şansım olmasa da gördüğüm kadarıyla Metal Gear Solid en köklü, yenilikçi ve kaliteli oyun serilerinden biri fakat artık bitmesi gerektiğini düşünüyorum. Eğer gelecekte Death Stranding oyununu da 3-4 oyunluk bir seri haline getirmek istiyorsa ben desteklemem aksine karşı çıkarım. Tabii kendisinin kararı devam etmek olabilir. Kimse buna karşı çıkamaz ama ben hiçbir türlü desteklemem.

Kısaca aynı işleri devam ettirmek yerine Death Stranding gibi özgün distopya ve bilim kurguya sahip bir oyunu yapmak veya devam ettirmek daha mantıklı.
 
Son düzenleme:
Aslında ben oyun sektöründe yenilikçi tarafındayım. Sürekli AC, Call of Duty gibi serilerin devam oyununu görmektense firmaların yenilik adımlarını atmasını seviyorum. Kendisinin birçok oyunu ortalamanın altı veya ortalama olsa da zamanında Ubisoft yenilikçi senaryolar, oyun deneyimleri denedi. İşte Watch Dogs, The Division gibi. Tabii bunlarla başarılı olamadı. Başarılı olamamasının nedeni fikrin saçmalığından dolayı değil kendi beceriksizliğinin yüzündendi.
Birçok oyuncu sizin gibi düşünüyor lakin bu oyunlara hypelanma ve satın alma konusunda işlemiyor. İnsanlar oyunun adında God of War, Assassin's Creed vs. göremeyince ortalıkta adından çok konuşmuyor. Ben sanmıyorum ki AC Valhalla, AC adı olmadan çıksaydı Ubisoft'un en çok satan oyunlarından biri olup şirketi batmaktan kurtarırdı. Hadi hype ve IP kısmını hallettik diyelim, bu sefer de satmıyor. Mesela dün açtığınız "Prince of Persia: Lost Crown sadece 300.000 satmış" konusunu hatırlayın. Oyunun adı tamam. IP değeri de yüksek ama insanlar siyahi bir adamla metroidvenia oyunu oynuyoruz fikrine sıcak bakmamış. Oyun çok sevilmesine rağmen hem de. Yanlış bilmiyorsam PoP: LC, Ubisoft'un son 10 yılda en yüksek puan alan oyunu.
Metal Gear Solid serisinin sadece Phantom Pain oyununu oynadım. Deneyimleme şansım olmasa da gördüğüm kadarıyla Metal Gear Solid en köklü, yenilikçi ve kaliteli oyun serilerinden biri fakat artık bitmesi gerektiğini düşünüyorum. Eğer gelecekte Death Stranding oyununu da 3-4 oyunluk bir seri haline getirmek istiyorsa ben desteklemem aksine karşı çıkarım. Tabii kendisinin kararı devam etmek olabilir. Kimse buna karşı çıkamaz ama ben hiçbir türlü desteklemem.
Konu Metal Gear Solid olunca bu konuda katılmıyorum. MGS'in en azından 1 oyuna daha ihtiyacı var. Diğer türlü yarım kalmış bir senaryo oluyor.
 
Birçok oyuncu sizin gibi düşünüyor lakin bu oyunlara hypelanma ve satın alma konusunda işlemiyor. İnsanlar oyunun adında God of War, Assassin's Creed vs. göremeyince ortalıkta adından çok konuşmuyor. Ben sanmıyorum ki AC Valhalla, AC adı olmadan çıksaydı Ubisoft'un en çok satan oyunlarından biri olup şirketi batmaktan kurtarırdı. Hadi hype ve IP kısmını hallettik diyelim, bu sefer de satmıyor. Mesela dün açtığınız "Prince of Persia: Lost Crown sadece 300.000 satmış" konusunu hatırlayın. Oyunun adı tamam. IP değeri de yüksek ama insanlar siyahi bir adamla metroidvenia oyunu oynuyoruz fikrine sıcak bakmamış. Oyun çok sevilmesine rağmen hem de. Yanlış bilmiyorsam PoP: LC, Ubisoft'un son 10 yılda en yüksek puan alan oyunu.
Bu konuda haklsınız ve hiçbir şey diyemem. GTA 5'in satış rakamlarının 200 milyona dayanmasından veya GTA 6'nın fragman videosunun 170 milyon civarında izlenmesi de haklılığınız kanıtlar. GTA ismi olmasa kesinlikle daha az satacağından da eminim. Fakat bu işlerin böyle gitmeyeceği de malum ortada. Yani aynı tarz senaryo, görev mantığı ile de bu sektörün gelişmeyeceği çok belli.

Unrecord oynunu örnek vermek istiyorum. Tanınmamış bir yapımcı tarafından ortaya atılan bir proje. Bu oyunun en büyük ilgi çeken yanı kamera açısı oldu. Vücut kamerası bakış açısı ile oyunu oynuyoruz. Zor bir ihtimal ama belki de FPS tarzında çığır açabilir. Tabi diğer geliştirici ve yayıncı firmaların da bu riski alması lazım. Şirketler mali açıdan bu konulara yanaşmak istemese de eninde sonunda birileri cesur şekilde davranması gerekiyor.

Oyuncuları ikna etme kısmında da size katılıyorum. Firmalar mali riski alıp bu oyuna girişseler bile satış rakamları tatmin etmeyecektir. Ya büyük bir vurgun olur ya da batışa yol açar.
Konu Metal Gear Solid olunca bu konuda katılmıyorum. MGS'in en azından 1 oyuna daha ihtiyacı var. Diğer türlü yarım kalmış bir senaryo oluyor.
Dediğim gibi Phantom Pain haricinde başka oyununu oynamadığım için serinin hikayesi ve gelişimi tarafında bilgim yok. Bu konuda yorum yapmam yanlış olur. Örnek vermek istediğim için ismini yazmıştım aslında.

Aslında bakarsanız Kickstarter'a (şuan devam ediyor mu bilmiyorum) yeterli ilgi gösterilseydi ve Steam'in Greenlight projesi iptal edilmeseydi küçük yapımcılar için büyük bir gelecek pazarı olabilirdi. Tıpkı Star Citizen gibi özgün ve kendine has projeleri görebilirdik. Zamanında bu projeler ile karşılaştığım zaman çok hoşuma gitmişti. Oyuncuların hayalleri oyuna dönüşebiliyordu. Oyuncular ve yapımcılar arasında birebir iletişim var gibiydi. Her iki tarafta birbirini memnun etmek için çalışıyordu. Oyuncu istediğini firma da oyunun masrafını çıkartıyordu. Basit ve etkiliydi.
 
Son düzenleme:
Unrecord oynunu örnek vermek istiyorum. Tanınmamış bir yapımcı tarafından ortaya atılan bir proje. Bu oyunun en büyük ilgi çeken yanı kamera açısı oldu. Vücut kamerası bakış açısı ile oyunu oynuyoruz. Zor bir ihtimal ama belki de FPS tarzında çığır açabilir. Tabi diğer geliştirici ve yayıncı firmaların da bu riski alması lazım. Şirketler mali açıdan bu konulara yanaşmak istemese de eninde sonunda birileri cesur şekilde davranması gerekiyor.

Oyuncuları ikna etme kısmında da size katılıyorum. Firmalar mali riski alıp bu oyuna girişseler bile satış rakamları tatmin etmeyecektir. Ya büyük bir vurgun olur ya da batışa yol açar.
Burada da indie firmalar devreye giriyor lakin onlar da artık iyice büyük şirketler gibi oldu. What Remains of Edith Finch, Katana Zero, Hotline Miami gibi ufak ama kaliteli iş çıkaran şirketlerden sürekli Souls klonu, Katana Zero klonu, Hades veya Dead Cells klonu işler çıkarmaya başlayan şirketlere evrildiler. İşin kötü yanı neredeyse hiçbiri başarılı da olamıyor. En basitinden Souls'a benzemeye çalışanları ele alalım. 15 yıllık Souls serisinin klonu olarak çıkıp gerçekten insanların bayıldığı bir 2023'te çıkan Lies of P oldu. Ondan öncesinde böyle ses getiren de yoktu. Yani artık indie tarafı da yeni şeyler deneme veya klonu olmak istediği şeyde başarılı olma konusunda güven vermiyor. Yürüme simülasyonlarından nefret eden biri olarak Neon White, Sifu, Vampire Survivors gibi yapımlar varken Stray'e ödül verilmesi beni iyice kızdırmıştı. Yani bırakın oyuncuları, sözde sanat şovları bile asıl kaliteli işe önem vermiyor. Oyuncu tarafını geçiyorum zaten. "It has Cat!!!!" yorumlarıyla GoW, RDR2 gibi oyunlardan yüksek puan veriyorlar.
Fakat bu işlerin böyle gitmeyeceği de malum ortada. Yani aynı tarz senaryo, görev mantığı ile de bu sektörün gelişmeyeceği çok belli.
Tamamen arz-talep meselesi. Oyuncular ses çıkarmadıkça sektör böyle olmaya devam edecek. Yani biz burada laf yapıyoruz ama GTA Trilogy Definitive Edition 20 milyon sattıktan veya RDR1'in PS4 portu İngiltere, Türkiye gibi ülkelerde en çok satan 1. oyun olduktan sonra firmalar Remastered ve Remake'te yapar. Aynı IP'ye sürekli yan oyun ve devam oyunu da yapar. Naughty Dog gibi PS1'de Crash, PS2'de Jak and Dexter, PS3'te Uncharted ve Last of Us üreten bir firma bile PS4 neslinde yine Uncharted ve Last of Us yapıyorsa, PS5 neslinde ise Last of Us 1 ve 2'yi tekrar çıkarmaktan başka bir şey yapmıyorsa ve ona rağmen insanlar "Aman tanrım Last of Us." kafasında takıldıktan sonra yapabileceğimiz hiçbir şey kalmıyor. Yanlış anlamayın bu arada, Last of Us Part 1 PC'ye geldiğinde konsolda Online modu yüzünden 125 saat gömmeme rağmen tekrar satın almıştım. Ne kadar laf edersem edeyim eli yüzü düzgün oyun oynamak istediğimden bende alıyorum bu oyunları. Diğer türlü Gotham Knights, Suicide Squad gibi rezil servis oyunlarına kalıyoruz.
 
Silent Hill 2'yi verdikleri firmaya bak oyun büyük ihtimalle balon çıkacak. Yapan stüdyonun pek değer bir şeyi yok. Until Dawn çok anlayamadım döneminin o kadar iyi bir işi değil iyide satmamış neden PS5 ve PC'ye getiriyorlar. Sony elindeki markaları iyi değerlendiremiyor.
 
Silent Hill 2'yi verdikleri firmaya bak oyun büyük ihtimalle balon çıkacak. Yapan stüdyonun pek değer bir şeyi yok.
Yakın ve silahlı dövüş rezalet gözüküyor. Daha geçen oynayıp incelemesini yaptığım Ben 10 oyunu bile daha oturaklı vuruş hissine sahipti.
Muhtemelen remake çıktıktan sonra birileri "Bu rezil remakei oynamayın diye size Silent Hill 2 Enhanced Edition rehberi hazırladım." diye çıkar.
 
Kojima san yeniden tactical espionage oyunu yapıyor, filmi ile beraber olacak sanırım ve bağlantılı şekilde. Bence stellar Blade ve Kojima'nın bu duyurusu muhteşemdi. Kimse farkında değil ancak yeni bir MGS doğarsa hatta fazlası şaşırmam.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı