İnceleme The Callisto Protocol

Dün bende zorla bitirdim, bende fikrimi söylemek istiyorum. :)

Oyunun başında oyun zorluklarında 4 basamak zorluk vardı sanırım. Normal, zor vs diyip yükseliyor. Alışagelmiş kolay, orta, zor, kabus gibi değildi. Bende normal, herhalde kolaya denk geliyor diye zor olan modda başladım. Seçmez olaydım, çıldırttı resmen. Düşmanlar kimi zaman tek atıyorken kimi zaman 2 şamarda sizi pert ediyorlar. Düşmanların güçleri anormal dengesiz. Sanırım olayı biraz daha gerçekçi olsun, demişler. Yani düşman:"Tersim pistir ha, kodum mu oturturum." içimize işleyerek söylüyor. 🥹
Sanırım en az elli kere ölmüştürüm, hele boostlarda klavye, mouse az çekmedi valla...
Düşmanların damageleri daha dengeli yapılabilirmiş.

Grafikler: G
rafiklerlere söz söylemek ayıp olur, fazlasıyla tatmin edici. Tabi bununda bedeli var, optimasyon halen sıkıntılı. Ne zaman adam olur bilmiyorum.

Silahlar: Oyunda 4-5 tane silah türü var. Tabancadan pompalıya, makineliden kısa namluluya kadar. Lakin Dead Space oynayanlar bilir, bu tür bilim kurgu oyunlarında insan daha fantastik silah ve bunların etkilerini görmek istiyor. Özellikle yakın dövüşe yönlendirilmek isteyen bir oynanışta yakın dövüş neden sadece bir sopayla sınırlı kalmış anlamıyorum. En azından üretim yerinden bir katana, yanan/elektrik veren/ elektriklli testere gibi çalışan vs türlü türlü fantastik silahlar getirilebilirdi. Yine aynı şekilde yaratıklara vurduğumuzda kopan, parçalanan uzuvlara gidilebilirdi. Dersenizki çok vahşet olur, emin olur öldüğünüzdeki animasyonları görünce bunlar çok hafif kalacak. :) Şahsen tüm oyun boyunca pompalı kullandım, bana göre en uygun silah oydu.

Yapay zeka: Yapay zeka konusunda fena değildi, bu birazda düşmana göre değiştiğini göreceksiniz. Kimisi sizi çok çabuk farkkederken, kimisinin yanında piknik kuruyorsunuz sizi sallamıyor. Oyun sektöründe yapay zeka belkide geliştirilmesi en zor mekanik olacak ki yıllar geçse de istenilen konuma gelemiyor. Yapay zeka konusunda aklımda iz bırakan birkaç oyun var. Metal Gear Solid 5, Last of Us Part1(hani saklanıp saklanıp açığımızı bulduğunda üzerime saldıran yaratıklar. Dead Spacede bu tarz bir yaratık vardı sanırım. Bildiğin Raptor gibi sinsi, sizi izleyip en uygun açıda saldırıyorlar.) Yapay zekada zekayı arttıramıyorlar, bunun yerine damage arttırıyorlar. Oyunlarda aslında ışın izleme gibi oyuncuyu izleyip Npclerin size göre saldırı mekanizmasını değiştirecek özelliklerin gelmesi gerek. Çok mu saldırgan gidiyorsunuz, npc saklanarak size pusu atmaya gidecek. Çok mu saklanarak gidiyorsunuz, npc burada saklandığınız yere bomba atacak, sizi çıkartmaya çalışacak. Etrafınızdan dolanacak. Çatışırken arkayacak falan. Zaten savaş alanını oyun yaparken çiziliyor. İlerleyiş yönünüze ve engellere göre düşman yerleştirebilirler mesala. Örneğin bu oyun için dersek bir mekana girdiğimizde bir yaratık dikkatinizi çekerken diğeri arkanızdan saldırabilirdi. Kalabalık geldiğinde hemen etrafınızı çevirebilirlerdi. Yine kapalı alana kaçtığımızda kapıyı kısa bir süre zorlayabilirlerdi falan.

Oynanış: Oyunda geniş bir envanter bloğunuz var, lakin bunu Resident Evil serileri gibi düzenleyemiyorsunuz. Özellikle bu düzenleme olayının olmasını isterdim. Envanterde silah ve mühimmat için 2 bölüme ayrılıyor .Bir kısımda silahlar, diğer kısımda mermi ve bulunan eşyalar birikiyor. Lakin silahları bir anda alamıyorsunuz, ilerledikçe çıkıyor. Dolayısıyla envanterin sol kısmı boş dururken, siz sağ kısımda mermi koyacak yer sıkıntısı çekiyorsunuz. Tüm envanter kullanıcının insiyatifine bırakılması gerekirdi, hatta istemediğiniz silahı atabiliyor olmalıydınız. Yine eleştireceğim diğer kısım mermi ve can oluşturmayla ilgili. Tüm malzemeler üretim makinalarından geliyor. Her bir üretim için animasyon izlemeniz gerekiyor. Animasyonları kötü değil ama bir noktadan sonra çok sıkıyor. Misal 1 blok(12 tane pompalı şarjör) yer kaplayan mermi için en az 3-4 kere üretim yapıyorsunuz. Buda 3-4 kere aynı animasyonu izlemek demek. Çok sıkıldığım bir noktaydı bu.

Karaktere temel olarak yakın dövüş ve ek combo silah ateşlemesi üstüne bir olay kurgulanmış. Direk sıkarakta gidebiliyorsunuz ama dövüş ve ateş etme ile daha kolay alt edebiliyorsunuz. Dövüş mekanizmasında ise size sürekli kaçınma yapmanız isteniyor. Özellikle kritik vuruşları çok yiyorsunuz ki buda kolayca ölebilmeniz demek. Bu işleyişte gitmemizi isteyebilirlerdi lakin karakter çok hantal, sağ sola tavşan gibi manevra yapıyor ama geriye kaçamıyor arkadaş. Zaten platform tarzı dar alanlarda savaşıyoruz. Özellikle çok yaratık geldiğinde geriye kaçmaya çalıştıklarımın çoğunda öldüm. Geriye kamyon edasıyla dönüyor, çoğu zaman ise kaçamıyorsunuz. Ölümüne dalarım kafasında bir karakter. :))

Oyuna yine Dead Spacedeki gibi düşmanı ve nesneleri dondurmaya benzer bir teknoloji getirmişler. Burada dondurmadan yaratıkları ve nesneleri kendine çekip atabiliyorsunuz. Tabi bunun içinde ilgili yakıt gerekiyor ve üretim makinasından üretilmiyor. Çevrede az çıkıyor. Bu özelliği kullandırmak için neredeyse oyunu ona göre yapmışlar ama yakıtı ne yapacağız arkadaş?

Özetle:
Atmosfer: 9/10
Grafik:9/10
Oynanış:5/10
Hikaye:7/10
Genel:7,5/10
 
Son düzenleme:
Dün bende zorla bitirdim, bende fikrimi söylemek istiyorum. :)

Oyunun başında oyun zorluklarında 4 basamak zorluk vardı sanırım. Normal, zor vs diyip yükseliyor. Alışagelmiş kolay, orta, zor, kabus gibi değildi. Bende normal, herhalde kolaya denk geliyor diye zor olan modda başladım. Seçmez olaydım, çıldırttı resmen. Düşmanlar kimi zaman tek atıyorken kimi zaman 2 şamarda sizi pert ediyorlar. Düşmanların güçleri anormal dengesiz. Sanırım olayı biraz daha gerçekçi olsun, demişler. Yani düşman:"Tersim pistir ha, kodum mu oturturum." içimize işleyerek söylüyor. 🥹
Sanırım en az elli kere ölmüştürüm, hele boostlarda klavye, mouse az çekmedi valla...
Düşmanların damageleri daha dengeli yapılabilirmiş.

Grafikler: G
rafiklerlere söz söylemek ayıp olur, fazlasıyla tatmin edici. Tabi bununda bedeli var, optimasyon halen sıkıntılı. Ne zaman adam olur bilmiyorum.

Silahlar: Oyunda 4-5 tane silah türü var. Tabancadan pompalıya, makineliden kısa namluluya kadar. Lakin Dead Space oynayanlar bilir, bu tür bilim kurgu oyunlarında insan daha fantastik silah ve bunların etkilerini görmek istiyor. Özellikle yakın dövüşe yönlendirilmek isteyen bir oynanışta yakın dövüş neden sadece bir sopayla sınırlı kalmış anlamıyorum. En azından üretim yerinden bir katana, yanan/elektrik veren/ elektriklli testere gibi çalışan vs türlü türlü fantastik silahlar getirilebilirdi. Yine aynı şekilde yaratıklara vurduğumuzda kopan, parçalanan uzuvlara gidilebilirdi. Dersenizki çok vahşet olur, emin olur öldüğünüzdeki animasyonları görünce bunlar çok hafif kalacak. :) Şahsen tüm oyun boyunca pompalı kullandım, bana göre en uygun silah oydu.

Yapay zeka: Yapay zeka konusunda fena değildi, bu birazda düşmana göre değiştiğini göreceksiniz. Kimisi sizi çok çabuk farkkederken, kimisinin yanında piknik kuruyorsunuz sizi sallamıyor. Oyun sektöründe yapay zeka belkide geliştirilmesi en zor mekanik olacak ki yıllar geçse de istenilen konuma gelemiyor. Yapay zeka konusunda aklımda iz bırakan birkaç oyun var. Metal Gear Solid 5, Last of Us Part1(hani saklanıp saklanıp açığımızı bulduğunda üzerime saldıran yaratıklar. Dead Spacede bu tarz bir yaratık vardı sanırım. Bildiğin Raptor gibi sinsi, sizi izleyip en uygun açıda saldırıyorlar.) Yapay zekada zekayı arttıramıyorlar, bunun yerine damage arttırıyorlar. Oyunlarda aslında ışın izleme gibi oyuncuyu izleyip Npclerin size göre saldırı mekanizmasını değiştirecek özelliklerin gelmesi gerek. Çok mu saldırgan gidiyorsunuz, npc saklanarak size pusu atmaya gidecek. Çok mu saklanarak gidiyorsunuz, npc burada saklandığınız yere bomba atacak, sizi çıkartmaya çalışacak. Etrafınızdan dolanacak. Çatışırken arkayacak falan. Zaten savaş alanını oyun yaparken çiziliyor. İlerleyiş yönünüze ve engellere göre düşman yerleştirebilirler mesala. Örneğin bu oyun için dersek bir mekana girdiğimizde bir yaratık dikkatinizi çekerken diğeri arkanızdan saldırabilirdi. Kalabalık geldiğinde hemen etrafınızı çevirebilirlerdi. Yine kapalı alana kaçtığımızda kapıyı kısa bir süre zorlayabilirlerdi falan.

Oynanış: Oyunda geniş bir envanter bloğunuz var, lakin bunu Resident Evil serileri gibi düzenleyemiyorsunuz. Özellikle bu düzenleme olayının olmasını isterdim. Envanterde silah ve mühimmat için 2 bölüme ayrılıyor .Bir kısımda silahlar, diğer kısımda mermi ve bulunan eşyalar birikiyor. Lakin silahları bir anda alamıyorsunuz, ilerledikçe çıkıyor. Dolayısıyla envanterin sol kısmı boş dururken, siz sağ kısımda mermi koyacak yer sıkıntısı çekiyorsunuz. Tüm envanter kullanıcının insiyatifine bırakılması gerekirdi, hatta istemediğiniz silahı atabiliyor olmalıydınız. Yine eleştireceğim diğer kısım mermi ve can oluşturmayla ilgili. Tüm malzemeler üretim makinalarından geliyor. Her bir üretim için animasyon izlemeniz gerekiyor. Animasyonları kötü değil ama bir noktadan sonra çok sıkıyor. Misal 1 blok(12 tane pompalı şarjör) yer kaplayan mermi için en az 3-4 kere üretim yapıyorsunuz. Buda 3-4 kere aynı animasyonu izlemek demek. Çok sıkıldığım bir noktaydı bu.

Karaktere temel olarak yakın dövüş ve ek combo silah ateşlemesi üstüne bir olay kurgulanmış. Direk sıkarakta gidebiliyorsunuz ama dövüş ve ateş etme ile daha kolay alt edebiliyorsunuz. Dövüş mekanizmasında ise size sürekli kaçınma yapmanız isteniyor. Özellikle kritik vuruşları çok yiyorsunuz ki buda kolayca ölebilmeniz demek. Bu işleyişte gitmemizi isteyebilirlerdi lakin karakter çok hantal, sağ sola tavşan gibi manevra yapıyor ama geriye kaçamıyor arkadaş. Zaten platform tarzı dar alanlarda savaşıyoruz. Özellikle çok yaratık geldiğinde geriye kaçmaya çalıştıklarımın çoğunda öldüm. Geriye kamyon edasıyla dönüyor, çoğu zaman ise kaçamıyorsunuz. Ölümüne dalarım kafasında bir karakter. :))

Oyuna yine Dead Spacedeki gibi düşmanı ve nesneleri dondurmaya benzer bir teknoloji getirmişler. Burada dondurmadan yaratıkları ve nesneleri kendine çekip atabiliyorsunuz. Tabi bunun içinde ilgili yakıt gerekiyor ve üretim makinasından üretilmiyor. Çevrede az çıkıyor. Bu özelliği kullandırmak için neredeyse oyunu ona göre yapmışlar ama yakıtı ne yapacağız arkadaş?

Özetle:
Atmosfer: 9/10
Grafik:9/10
Oynanış:5/10
Hikaye:7/10
Genel:7,5/10
Selam hocam en son siz oynamışsınız.
Optimizasyon hala sıkıntılı sanırım ve oyuna DLC falan gelecek mi yoksa oyun şuan tamamen bitti mi yani hala geliştiriyorlar mı?
Oyunları geliştirmeyi bırakmışlar yani bitmiş, genelde öyle rahat oynuyorum. (Sana sorayım dedim.)
 
Selam hocam en son siz oynamışsınız.
Optimizasyon hala sıkıntılı sanırım ve oyuna DLC falan gelecek mi yoksa oyun şuan tamamen bitti mi yani hala geliştiriyorlar mı?
Oyunları geliştirmeyi bırakmışlar yani bitmiş, genelde öyle rahat oynuyorum. (Sana sorayım dedim.)
Dlc gelecek. Hikayeyi devam ettirecekler. Ama evet optimize hala sorunlu. Rx 6600 kullanıyorum Re4 remake'i ultrada oynayabilirken o oyunda high ayarlarda 45 50 fpsye düştüğü yerler oluyor. Hafif fps dropları da cabası.
 
Selam hocam en son siz oynamışsınız.
Optimizasyon hala sıkıntılı sanırım ve oyuna DLC falan gelecek mi yoksa oyun şuan tamamen bitti mi yani hala geliştiriyorlar mı?
Oyunları geliştirmeyi bırakmışlar yani bitmiş, genelde öyle rahat oynuyorum. (Sana sorayım dedim.)
Selamlar, oyunun devamı gelecek mi konusunu bilmiyorum ama oyunda buna işaret ediyorlar. Gelir büyük ihtimal, eğer iyi satış yakalarsalar.

Optimasyonu pek iyi değil ama ilk çıktığı zaman söylentileri gibi öyle oynanmayacak gibide değil. Ara ara fps dropları oluyor, Alt tab'dan oyuna tekrar döndüğünde doku kaplamaları blurlanma olup bir süre sonra geçiyor falan.
 
Oyun güzeldi açıkçası ben beğendim. Beğenilmeme sebebi genel olarak Dead Space'in halefi olarak görülmesi ve bu seviyeye yaklaşamamış olması. Hikayesel olarak zaten aşırı bir beklentim yoktu, rahatsız etmedi beni o kısım. Dövüş de aslında kötü değil ama gore faktörü eksik kalmış. Mesela batonla düşmanın kafasına pat pat vuruyorsunuz, kafada bir değişme yok. En azından vurduğunu hissettirecek detaylar eklenebilirmiş. Bununla birlikte yine meleenin bu kadar önem taşıdığı bir oyunda melee silahı olarak bir tek baton olması da eksi. Firearm diyebileceğimiz silahlar da eksikti bence. Dead Space'teki gibi silah çeşitliliği yoktu.

Atmosfer olarak bazı yerler çok iyiydi, özellikle görme yetisi olmayan, bir nevi ''ancient infected'' diyebileceğimiz düşmanların bulunduğu ilk koloni mağaraları. Buna rağmen bazı yerlerde de atmosferi yakalamaktan çok uzak kalan bir oyun vardı, ne korkunç ne gerilim yaratabildi o alanlarda.

Tabii bir de optimizasyon sorunları var. Sorun yaşayanlara tavsiyem eğer RT sizin için hayati bir şey değilse oyunu DX11 modunda açın ve DXVK ile Vulkan üzerinden oynayın. CPU kaynaklı optimizasyon problemi yaşayan oyunların büyük bir çoğunluğunda oldukça etkili oluyor.
 
Oyun güzeldi açıkçası ben beğendim. Beğenilmeme sebebi genel olarak Dead Space'in halefi olarak görülmesi ve bu seviyeye yaklaşamamış olması. Hikayesel olarak zaten aşırı bir beklentim yoktu, rahatsız etmedi beni o kısım. Dövüş de aslında kötü değil ama gore faktörü eksik kalmış. Mesela batonla düşmanın kafasına pat pat vuruyorsunuz, kafada bir değişme yok. En azından vurduğunu hissettirecek detaylar eklenebilirmiş. Bununla birlikte yine meleenin bu kadar önem taşıdığı bir oyunda melee silahı olarak bir tek baton olması da eksi. Firearm diyebileceğimiz silahlar da eksikti bence. Dead Space'teki gibi silah çeşitliliği yoktu.

Atmosfer olarak bazı yerler çok iyiydi, özellikle görme yetisi olmayan, bir nevi ''ancient infected'' diyebileceğimiz düşmanların bulunduğu ilk koloni mağaraları. Buna rağmen bazı yerlerde de atmosferi yakalamaktan çok uzak kalan bir oyun vardı, ne korkunç ne gerilim yaratabildi o alanlarda.

Tabii bir de optimizasyon sorunları var. Sorun yaşayanlara tavsiyem eğer RT sizin için hayati bir şey değilse oyunu DX11 modunda açın ve DXVK ile Vulkan üzerinden oynayın. CPU kaynaklı optimizasyon problemi yaşayan oyunların büyük bir çoğunluğunda oldukça etkili oluyor.
Oyun bence kesinlikle Dead Space'in yanına yaklaşamaz. Genel olarak iyi değil ortalama bir oyun bence.
 
Oyun bence kesinlikle Dead Space'in yanına yaklaşamaz. Genel olarak iyi değil ortalama bir oyun bence.
Dead Space çok daha üstün bir oyun tabii ki. Zaten hayal kırıklığı olma nedeni de sürekli Dead Space ile kıyas yapılması. Dead Space'in asıl yapımcıları yapınca çıtayı da ona göre belirledi insanlar, hüsran oldu. Ortalama-iyi arası diyebilirim ben de. Eğlendirdi oynarken.
 
Acikcasi ben aylarca beklemistim.bu oyunu. Deluxe edition verdiyonunu da 120 lira verip alanlardandim. Boyle gelince cok olmasa da bir tik hayal kirikligi oldu. Dead space remake i rahat gececek derken bir anda tam tersi oldu. Cok cesitlilik yoktu. Yakin dovus odakli yapalim derken silah mevzusunu unutmuslar resmen. Koca oyunda sadece 1 tane boss fight olmasi da sacmaliktan ibaret.
 

Geri
Yukarı